Det är enkelt att rekrytera, men svårt att rekrytera rätt

Det är oftast lättare att säga ja än nej, och det är lättare att ta emot ett rungande JA! Men det är först när en avrådan kommer som allting ställs på sin spets, ska vi verkligen lyssna på dem? Håkan Mattsson är VD på Geovista och har arbetat med Terminalen i många år. Med tiden har det visat sig att ett nej faktiskt kan vara det svaret som behövs för att en rekrytering ska gå rätt till.

Vad är den största utmaningen med att rekrytera?

– Det enkla svaret är att hitta bra folk. Det ska vara rätt människa med rätt personlighet och kompetens. Det märks särskilt i en så pass nischad bransch som vi befinner oss i, men det är inte heller något unikt.

Hur kom du i kontakt med Terminalen?

– Peder på Terminalen var tidigare min affärsmentor. Med tiden började vi prata mer och mer om rekrytering, och det slutade med att vi påbörjade ett samarbete. Idag har upplägget ändrats lite, men vi använder oftast Terminalen på något sätt i vår rekryteringsprocess och även i vissa HR-frågor.

Vad har Terminalen förbättrat med er rekrytering?

– Vid en felrekrytering som gjordes visade det sig att vi varit för stressade och heta på att få hitta en ny kandidat. Mycket jobb ledde till snabba beslut, och det fick vi stå för då. Med Terminalen har vi fått ett mer formellt tillvägagångssätt, och en process som tar hänsyn till både kompetens och personlighet. En person kan vara kompetent inom yrket, men inte passa in i gruppdynamiken – det fungerar inte.

Vad är det bästa med Terminalen?

– Terminalen är kunniga, kompetenta och kan hjälpa oss hela vägen från att hitta kandidater till intervjuer och beslut. Vi har en nära och personlig relation där det verkligen känns som att de är måna om att det ska bli rätt för oss. Sedan är de ärliga och inga JA-sägare, vi tar alltid deras ord på allvar. För när Terminalen säger nej så ställs förtroendet på sin spets, och så länge vi följt deras råd har vi fått mycket goda resultat.